ETUSIVU

TIEDOTTEET
TOIMINTAKERTOMUKSET

Haapasaaren esittely - TERVETULOA

ohje: valitse kartalta paikka josta haluat lisätietoja.

Haapasaaren VIERASVENELAITURI sijaitsee kirkon rannassa, aivan Kylänlahden pohjukassa. Sieltä onkin mukava lähteä tutustumiskierrokselle Suomen entisen pienimmän kunnan pääsaarelle. Laiturirannasta, Metsähallituksen opastaulun innoittamana, kannattaa ensimmäiseksi piipahtaa Haapasaaren koululle tutustumaan Itäisen Suomenlahden Kansallispuistosta kertovaan opastuspisteeseen ja ihailemaan taidenäyttelyltä.

KOULUMME oli toiminnassa vuosina 1890 - 1973 jakaen tietoja ja taitoja parhaimmillaan lähes 50 oppilaalle. Aluksi opetuksesta huolehtivat ns. saarnaaja-opettajat ja vuoden 1960 jälkeen kansakoulun opettajat. Tänä päivänä rakennusta käytetään pääasiallisesti näyttelytilana. Koulun aittarakennukseen on sijoitettu MUSEO. Haapasaarelaista esineistöä löytyy 1700-luvun lopulta lähtien, aihepiirin vaihdellessa haapasaarelaisesta kodista kalastukseen ja hylkeenpyyntiin.