ETUSIVU

TIEDOTTEET
TOIMINTAKERTOMUKSET

Haapasaaren esittely - Osuuskauppa

ohje: valitse kartalta paikka josta haluat lisätietoja.

Kirkolta jatketaan polkua pitkin saaren keskiosaan, jossa sijaitsee kylän sekatavarakauppa.
Suomen pienimpään OSUUSKAUPPAAN kannattaa aina pistäytyä.
Tavaraa on jos jonkinlaista ja siellä tapaa niin vakituisia asukkaita kuin kesävieraitakin.
Vuonna 1907 perustettu, saarelaisia ympäri vuoden palveleva kauppa luo myös mahdollisuuden vakituiseen asumiseen.

Muutamia numerotietoja: Haapasaaren Osuuskaupan Osuuskuntaan kuuluu yli 100 jäsentä, nykyinen kaupparakennus on neljäs ja kaupan hoitajia on ollut 19. Vuodesta 1982 alkaen kauppa sai sähkön Puolustusvoimien generaattorista, kunnes vuonna 1994 liityttiin valtakunnan verkkoon. Kauppatavarat tuodaan Kotkasta yhteysaluksella, kelirikkoaikana myös puolustusvoimien aluksella.

Kaupan yhteydessä sijaitsee saaren asukkaiden POSTINJAKELUPISTE. Haapasaaressa oli oma
I luokan posti vuosina 1892 - 1972. Ylhäällä kalliolla sijaitsee kaupan omistama kesäKIOSKI,
joka palvelee tarjoamalla kahvia, jäätelöä ym. virvokkeita.
Puhelinyhteydet saarelle saatiin vuonna 1902 sekä ensimmäinen yleisöpuhelin vuonna 1978.

kts. [ Osuuskaupan aukioloajat ]