ETUSIVU

TIEDOTTEET
TOIMINTAKERTOMUKSET

Haapasaaren esittely - Puikkarikuuri

ohje: valitse kartalta paikka josta haluat lisätietoja.

Seuratoiminta Haapasaaressa aloitettiin vuonna 1900 perustamalla Haapasaaren Nuorisoseura. Vuodesta 1906 saaren naiset harrastivat vireätä marttatoimintaa n. 60 vuoden ajan, ommellen mm. omalle seurakunnalleen uudet kirkkotekstiilit, jotka ovat tänäkin päivänä käytössä. Haapasaariseura perustettiin vuonna 1971. Seuran toiminta on ollut aktiivista jäsenmäärän kohotessa parhaimmillaan n. 600:n. Talkoohenki oli kunniassaan kun saaren takarannalle vuonna 1977 valmistui seurantalo, PUIKKARIKUURI. Kuurilla on tanssittu kesälauantaisin, vietetty juhannusjuhlia ja Puikkaripäiviä, sekä saarelaisten omia Syysiltamia.
Jo perinteiseksi muodostuneita Puikkaripäiviä vietetään aina heinäkuun kolmantena viikonloppuna. Lauantain kohokohtia ovat soutu- ja jullituskilpailut, sekä lavatanssit. Sunnuntaina Puikkaripäivien päätteeksi syödään koulun pihalla kuumaa lohisoppaa. Puikkarikuuri sai myös todistaa historiallisen valonjuhlan 30.09.1994, kun Haapasaareen saatiin kauan kaivattu sähkö. Kuurilta nousemme saaren korkeimmalle kalliolle, jossa sijaitsee Haapasaaren tunnusmerkki Puokki.